Het echte werk

 

 

'Ik concentreerde me op haar gezicht. Het was spichtig en bleek, met een onderkinnetje en lang rood haar dat sluik naar beneden droop. Een schoonheid kon je dit meisje niet noemen, maar ik teken net zo lief modellen die zich minder gelukkig konden prijzen met hun uiterlijk, vrouwen die te verbeteren zijn. Als ik een mond rechttrek of verhoudingen in het gezicht aanpas, borsten vergroot of verklein, dan voel ik me een plastisch chirurg met in plaats van snijgereedschap een potlood in mijn hand.

Met haar ijlgroene ogen had ze al die tijd langs me heen gestaard, maar nu, zonder van houding te veranderen, keek ze me recht aan. Ik liet mijn blik naar beneden zakken, naar haar borsten die als bovenmaatse waterdruppels aan haar lichaam hingen. Ook haar buik leek vloeibaar. In haar navel was zojuist een steen geplonsd, eromheen kringelden modderige golven.

Maar laat ik niet te onaardig zijn, we hebben het hier niet over zomaar een vrouw; het model –  Sandra heette ze –  was korte tijd mijn vriendin.'

 

 

 

 

Een week lang heeft portretschilder Max een affaire met Sandra, een van zijn modellen. Vlak nadat zij op gruwelijke wijze om het leven komt, ontmoet hij haar zus Inge. Max doet er alles aan om te voorkomen dat Inge de waarheid ontdekt. Maar wat ís die waarheid precies? Wat is zijn rol in Sandra’s dood? En loopt Inge nu zelf ook gevaar?


Terwijl Max steeds verder verstrikt raakt in zijn leugens en hersenspinsels, breekt hij tegelijkertijd door als kunstschilder met de portretten die hij van Sandra maakte. Het echte werk is zowel een beklemmend verhaal over de overrompelende liefde van een artiest voor zijn muze als een fascinerende schets van de kunstwereld.

 

'Kraut vertelt het bizarre verhaal van een kunstenaar die na de dood van zijn model een relatie krijgt met haar zus. Dit leidt tot een meer dan obsessieve liefde, die steeds agressiever en beangstigender wordt. Ook al is de hoofdpersoon niet bijzonder sympathiek en ook al krijgt de kunst- en cabaretwereld wel een heel naar imago, de lezer heeft geen andere keus dan zich te laten meeslepen. En zo kan ik tot geen enkele andere conclusie komen dan deze: Het echte werk doet zijn naam eer aan.'
(
spunk.nl)

 

 

 

 

 

 

www.walterkraut.nl